Skip to content Skip to footer

Kontenery wielokrotnego użytku IBC

Odkąd pojawiły się w użyciu kontenery IBC transport towarów płynnych stał się o wiele prostszy. Dotyczy to zwłaszcza tych płynów, które nie podlegają przepisom ADR, a więc nie należą do towarów niebezpiecznych i nie wymagają dodatkowych zabezpieczeń w transporcie. Można powiedzieć że od czasu opatentowania w 1992 roku tego systemu, wiele zmieniło się w branży transportowej.

Co oznacza nazwa IBC?


Nazwa kontenerów IBC wywodzi się z angielskiego, to skrót od Intermediate Bulk Container, co można przetłumaczyć jako duży pojemnik do przewozu ładunków masowych.
W Polsce nazywa się je niekiedy „pojemnikami do przewozu luzem”. W polskojęzycznej nomenklaturze oprócz standardowego oznaczenia kontener IBC może być nazywany paletopojemnikiem lub paletokontenerem. Czasami mówi się też o tankpalecie lub paletozbiorniku, są to jednak raczej slangowe określenia, niż fachowe terminy.
Niekiedy zdarza się że kontenery plastikowe IBC nazywa się również od nazw producentów. Mówimy wówczas o kontenerach Mausera, Mamora lub Schutza. Lokalnie mogą występować również inni producenci, dlatego gdy mowa o kontenerach do przewozu cieczy, zawsze warto się zainteresować czy są one zgodne ze standardem IBC.

Zastosowanie kontenerów IBC


Typowy kontener IBC jest wykonany z plastiku, wzmocniony zewnętrznym stelażem, usadowiony na palecie. Dzięki temu można je transportować za pomocą wózków widłowych. Ułatwia to transport i powoduje że można standaryzować sposób przewozu towarów płynnych.
Typowe kontenery IBC mają zazwyczaj pojemność 275 galonów, co równa się 1040 litrom. Zazwyczaj wykonuje się je z przezroczystego lub białego plastiku (polietylen). Zewnętrzny stelaż, w postaci stalowej klatki rurowej, jest galwanizowany. Przymocowuje się go do palety w sposób, umożliwiający bezpieczny transport.
IBC to nie zawsze kontenery plastikowe. W zależności od potrzeb i wymagań dotyczących niektórych ładunków, wykonuje się je również z innych materiałów. Bywa że jest to aluminium, stal a czasem po prostu płyta wiórowa. Mocne stalowe i aluminiowe kontenery IBC nie wymagają ani stosowania klatek, ani palet. Są one uformowane jako część konstrukcji kontenera. W przypadku ładunków, które wymagają takiej formy opakowania transportowego, rozwiązanie to zapewnia optymalne wykorzystanie możliwości tego rodzaju kontenerów.

Wybierając odpowiedni kontener IBC z oferty https://www.schoellerallibert.com/pl/news/products/film-combolife-skadane-kontenery-ibc/ musimy zatem wiedzieć do czego ma on być wykorzystywany. Dzięki temu możemy zdecydować czy mają to być kontenery plastikowe, czy wykonane z innego materiału.