Skip to content Skip to footer

Zakres obowiązków sprzątaczki w pracy

Personel sprzątający to kadra pracownicza, której zadaniem jest utrzymanie czystości na określonej powierzchni. Do zadań takich pracowników należą różne czynności, z racji tego, że obiekty mają odmienne powierzchnie oraz urządzenia lub meble znajdujące się na nich. Osoby wykonujące pracę w charakterze sprzątaczki muszą więc wykazać się pewnym stopniem elastyczności.

Praca personelu sprzątającego

Zakres obowiązków sprzątaczki może się różnić w zależności od miejsca i zakładu, dla którego wykonywana jest praca. Jednak jako podstawową zasadę można tutaj przyjąć skrupulatne wykonywanie wszystkich powierzonych obowiązków. W szczególności osoba sprzątająca musi zwracać uwagę na utrzymanie ogólnego standardu przyjętego w miejscu pracy.

Można przez takie stwierdzenie rozumieć nie tylko wykonywanie czynności porządkowych, ale także prawidłowe korzystanie z powierzonego sprzętu oraz środków czystości z zachowaniem rozsądku w ich eksploatacji oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, które każdy pracownik poznaje na dedykowanym szkoleniu.

Personel sprzątający jest również zobowiązany do używania środków ochrony osobistej, takich, które ochronią przed działaniem substancji o silnym działaniu chemicznym będących używanymi w tej pracy. Takimi środkami ochronnymi są np. rękawiczki, czepek czy maska.

Jaki jest zakres obowiązków sprzątaczki?

Zakres obowiązków sprzątaczki obejmuje proste czynności, takie jak zamiatanie podłóg, aż do pracy na wysokości z użyciem drabiny, np. przy myciu okien. Zadania sprzątaczki obejmują też mycie podłóg, schodów, a także dezynfekcję tych powierzchni.

Odkurzanie i pranie powierzchni pokrytych wykładziną czy też tapicerek, to również jedno z zadań sprzątaczki. Wycieranie kurzu z powierzchni mebli, parapetów, grzejników, urządzeń elektrycznych czy innych elementów wyposażenia zakładu to też część codziennej pracy takiego pracownika. Mycie wyposażenia łazienki, takiego jak dozowniki do mydła czy lustra, a także kuchennego, np. kuchenki, to także coś, na co można się przygotować, podejmując się pracy jako personel utrzymujący czystość.

Oprócz zadań związanych z myciem różnych powierzchni, sprzątaczka będzie też nadzorować stan środków sanitarno – higienicznych w miejscach, gdzie one występują, czyli np. w toaletach papier toaletowy, natomiast w kuchni może być to mydło. Opróżnianie koszy na śmieci to również zadanie powierzone sprzątaczce.Poza wymienionymi zadaniami mogą też pojawić się zlecone bezpośrednio przez przełożonego w związku z zajściem jakieś sytuacji.

Leave a comment